lørdag den 10. november 2012

Design møder kopi

I starten af ugen lavede Jeannett et indlæg om Design vs. Kopi! Personligt er jeg en af dem der blander rigtig meget. Nogle gange vælger jeg at ofre lidt og få fat i originale ting og sager til mit hjem. Men jeg synes også ofte der findes gode kopier, og med alt respekt for designet og designeren, så synes jeg også ofte  at prisen bliver skruet gevaldigt op og der går lidt snobberi i det. Selvom jeg godt gad at kunne, så kan jeg ikke altid være med økonomisk og så må man jo nyde de fine kopier man kan få fat i!

Men helt sikkert, hvis jeg kunne så købte jeg mig fattig i design lækkerier...

Her er mine seneste kopi indkøb. Jeg synes det var lidt mange penge at betale 4000 kr. for et par Charles Eames stole til mit køkken, så jeg fandt to okay lignende kopier i Biva!! (jeg køber normalt aldrig noget i Biva, mest fordi jeg stadig husker deres hæslige reklamer med Biva damen, den skræmte mig lidt væk)

Men til bare 300 kr. stk. og man sidder faktisk godt i dem...

(det er dog kun den ene der er med på billedet)

Bordet er fra Ide Møbler til ca. 1000 kr.




9 kommentarer:

Ævlebævle sagde ...

Den er super fin den stol, sikke et hyggelig lille hjørne. Dejlig at du ville dele dit design versus kopi billed

-Gitte- sagde ...

Super godt indlæg og jeg er enig med dig. Det er altid rart med den ægte vare, men nogengange må man ty til kopier pga. prisen. Så længe de er lovlige;)

God weekend

Sandie E. Bannergaard sagde ...

Har det lige som dig. Jeg eeelsker design!!! Og hvis jeg kunne havde jeg hele lejligheden fyldt. Fra gulv til loft ;) Desværre rækker min pengepung heller ikke lige til de mange (meget fine) dyre udgaver. Her hjemme er det Elipsebordet der har fundet vejen ind i hjemme, i skyggen af en kopi :) Mem rigtig godt indlæg :) Og skønt du fortæller lidt om det :)

Sandie E. Bannergaard sagde ...

Har det lige som dig :) Jeg eeeelsker design!! Og hvis jeg kunne, ville jeg fylde hele lejligheden, fra gulv til loft!! Desværre rækker pengene ikke til de (meget fine) dyre originaler. Her hjemme er det Elipsebordet, der har findet vejen ind, i form af en kopi :) Rigtig indlæg, og dejligt du skriver om dette :)

dankebaar sagde ...

Synes det er en rigtig flot kopi Biva har lavet. Det er et pænt spisehjørne. :-)

Snullemor sagde ...

Når jeg ser denne stol tænker jeg at den jo ikke er en kopi, men en stol som er stærkt inspireret af Eames... for de er jo ikke ens... den er netop 'bevidst anderledes' og det er helt lovligt!
: )

Mette Kathrine Lauritzen sagde ...

vi er også blevet rigtig godt tilfredse med spisepladsen i køkkenet.

Snullemor - du har helt ret :D

Gitte - ja helt klart jeg er også kun til lovlige "kopier"

Sandie - ja hvem der bare kunne fylde hjemmet med lækkert design :D

Dankebar - ved første øjekast var jeg faktisk ikke helt vil med den. Men den er god at sidde i og jeg er faktisk blevet rigtig glad for den.

Tusinde Tanker sagde ...

Øv øv, skyndte mig begejstret ind på Bivas hjemmeside - de koster 499,95. Det må have været et lokalt tilbud eller?

Mette Kathrine Lauritzen sagde ...

Tusinde tanker - øv! Jeg fandt selv tilbudet på deres hjemmeside. Men det har nok været en begrænset periode. Det er ca. 2 uger siden jeg købte dem.