tirsdag den 28. august 2012

Mit pis er i KOG!!!!

Læs lige dette indlæg (om bid og angreb i daginstitutioner) og deltag i en spændende debat! Jeg er ikke uenig i, at det er forfærdeligt og uacceptabelt! Men hold nu op med kun at dømme pædagogerne i disse sager (ud fra kommentarerne i indlægget)!

Hver gang der kommer en forside med sådan en sørgelig historie, så går folk til angreb på pædagogerne og selv børnene via Facebook, blogs og andre steder på nettet! Jeg oplever så mange fordomme og stor uvidenhed! Jeg har sågar læst en kommentar om det bidende barn, som lød som følgende:

"den skal da aflives! den kan jo ikke bare få lov at rende frit rundt!"


FØJ hvor jeg væmmes over at nogen kan skrive sådan om et barn! Jeg kan slet ikke se humoren i det!!!!

Hvor er kommunernes, regeringens og ikke mindst forældrenes ansvar i dette??

Jeg håber i vil læse mit svar (Mette Kathrine), hvor jeg beskriver lidt om virkelighedens verden for børn og pædagoger, når man har børn med særlige behov i en institution! Jeg tror ikke folk ved hvad virkeligheden er i mange daginstitutioner!

Nej vi skal ikke "bare" klage over nedskæringer!! Vi har et kæmpe ansvar som pædagoger! Men jeg vil ikke påtage mig det fulde ansvar for hvad som helst, det er ikke menneskeligt muligt!



Min bøn er, at folk ser en del mere nuanceret på avisoverskrifterne! Sæt for en gangs skyld pris på, at mange pædagoger hver dag knokler hårdt, for at give DIT BARN en god dag! Tænk over hvad du kan gøre for, at vi alle undgår disse uhyggelige situationer! Alle børn skal gå glade i daginstitution hver dag, både dine og andres børn! Det er heller ikke rart at få at vide, at det er DIT barn der bider!


........lige en lille udluftning fra en engageret pædagog!!

16 kommentarer:

Helle Jescika sagde ...

Hej Mette Kathrine
Jeg bliver så harm.......har læst dit indlæg, indlægget du linker til og dit svar. Valgte ikke at læse de andre, kun skimte. Har kommenteret din kommentar. Vi må stå sammen, vuggestuepædagoger. Helt sikkert det ikke burde ske, men at få tilfælde skal beskrive hverdagen i vuggestuen, er ikke ok. Tak for dit indlæg:-)

Uglemors verden sagde ...

Ingen tvivl om at klagerne skal højere op i hiarkiet end pædagogerne - både besparelser og alle de krav der stiles i dag til pædagogerne fra højere side af som kræver deres opmærksomhed til anden side, burde stoppes på stedet og helst for længe siden.

Ikke at det forsvarer at nogle institutioner langt fra har en ok arbejdsmoral - jeg er selv uddannet pædagog og har arbejdet steder der fik det til at risle ned af ryggen - men jeg har bestemt også været fantastiske steder der på trods af besparelser gjorde et virkeligt stort stykke arbejde i at skabe trykke rammer. Men som du også nævner i din kommentar på det andet indlæg - ja så kæmper pædagogerne også imod et ekstremt tungt offentligt indberetningssystem - og reaktionstiderne er helt vanvittige og ofte kommer hjælpen for sent eller er alt alt for sølle - dette og mange andre vilkår er bl.a. årsagen til at jeg nu har valgt at ændre studieretning - da jeg simpelthen som person ikke føler t jeg kan stå inde for børnenes rammer og vilkår længere - jeg kan ikke forsvare at forklare forældrene hvorfor vi igen ikke kunne nå dit og dat pga for lidt personale eller timer foran computeren der kunne være brugt på børnene - eller at skulle forklare IGEN hvorfor vi STADIG ikke har fået støtte til den og den...

Mine egne børn er ikke i institution - både af økonomiske årsager (det hænger ikke sammen med mig på SU og manden tjener for meget til at vi kan få tilskud) men også fordi jeg ikke vil byde mine børn de vilkår de bydes i mange institutioner med alt for lidt voksenkontakt og tid til det enkelte barn, og det uanset hvor angageret en pædagog er - det er ikke af frygt for skader, vold og des lige - men simpelthen et fravalg. Jeg bebrejder på ingen måde pædagogerne for det valg - skylden ligger højere op - for hvis der var pædagoger nok, og frihed nok til at være sammen med børnene i stedet for computeren og andet ovenfra pålagte sager, så tror jeg bestemt jeg havde overvejet det en ekstra gang at sende dem af sted ;)

Det blev en længere smøre, som jeg slet ikke ved om den gav mening - jeg skriver dette efter min anden studiedag på ergo-studiet og er totalt blæst i hovedet af info og jeg er TRÆT :)

Jeg måtte bare lige give dig ret - for JA! der er ALTID flere sider af samme sag, og medierne piller altid de mest dramatiserende frem...

Kh Karina

Helena sagde ...

Hvor er det godt skrevet og jeg har fuld respekthed for dig. Jeg læser selv til pædagog, så ved godt hvad det hele handler om. Håber virkelig at regeringen får indset, at der ikke skal skæres mere ned på pædagogerne, men der i mod ansættes flere.

Mvh Helena

Rikke Røjkjær sagde ...

Godt skrevet Mette Katrine.
Tak for en påmindelse om hvorfor JEG vil være pædagog!!!

Starter nemlig på mandag....og jeg glæder mig.

RikkeRøjkjær

Davids Engle sagde ...

Tak for et godt indlæg. Jeg er også pædagog, og også frustreret over den mangel på indsigt og nuancering, der indimellem er på vores fag og virkeligheden i daginstitutionerne. Oplever desværre en del smalsporethed i den retning her i blogverdenen, hvor rigtig mange bloggere har små børn. Så det er dejligt befriende med et indlæg som dit. Det skal være sjovt at gå i vuggestue og børnehave og det har vi pædagoger en stor del af ansvaret for, men som du skriver, er det nogengange umuligt at opretholde en god standard med de ressourcer vi har. Jeg stemmer selv på nogle politikere, der siger de vil bedre vilkårene for børn og pædagoger, men det er desværre ikke højeste prioritering for alle, når de først står og skal bestemme sig. Heller ikke forældre. Men tingene hænger jo sammen. Godt vi får en debat.
Kate

Fie sagde ...

Jeg har lige læst det indlæg du linker til- ved ikke lige helt hvordan jeg skal reagere på det... Synes næsten det er for dumt til at kommentere på - det handler om uvidenhed og fordømmelse- den debat ønsker jeg ikke at deltage i. Nej, lad os pædagoger fortsætte vores gode arbejde, og så håber vi at samfundet/politikerne snart får øjnene op for, at der på området er skåret så meget ned, at det går ud over børnene- nu også fysisk...
Kan godt forstå at dit pis kom i kog:-)

Anonym sagde ...

Sagen er selvfølgelig tragisk et eller andet sted, og selvfølgelig bliver tingene også blæst rigtig meget op. Vi lever i et samfund hvor alt kan se, læses, debatteres og fordømmes. Dette her er garanteret sket før i tidligere tider men den gang nåede det sikkert kun til bygrænsen.
Selvfølgelig skal vi prøve at gøre tingene bedre og det er ikke kun pædagogernes skyld.
Der er et eller andet galt i vores samfund. Kunne sikkert skrive en hel roman om emnet, men tror jeg stopper her.
Der er kun tabere i denne her ulykkelige sag og det syntes jeg er rigtig rigtig trist.
Mange hilsner fra Lina

Mette Kathrine Lauritzen sagde ...

Tak for jeres kommentarer! Ja jeg kan kun sige, at jeg synes det er godt at der bliver skabt en debat om emnet. Jeg er egentlig ikke så meget i røre over selve indlægget, det er mere alle de kommentarer jeg læser rundt omkring på nettet, og også til det indlæg, som i alt for mange tilfælde bærer præg af stor uvidenhed og for lidt respekt omkring pædagogfaget og de vilkår vi arbejder under!

Ditte sagde ...

Jeg er SÅ enig med dig. Jeg slet ikke klare den kæmpe magt, medierne får i sådanne sager. Deres vinkel er den eneste vinkel, og den generelle dansker er desværre for dårlig til at se kritisk og mere nuanceret på en - selvfølgelig - dybt forfærdelig og uacceptabel sag.
Hilsen fra en anden pædagog :)

Anonym sagde ...


Brandærgeligt og grænsende til det tåkrummende, når en vigtig debat som denne, ender ud i at den ene pædagog bekræfter den anden pædagog i at hun ihvertfald gør det godt nok - og at det iøvrigt er medierne der er med til at blæse sagen ud af proportioner. Ville ønske at vi (for ja, jeg er også pædagog uddannet), som faggruppe havde mere "røv i bukserne", til rent faktisk at ile disse forulempede børn i møde med et: "Ja det er fandeme ikke godt nok", og så ellers bruge de grimme oplevelser vi alle støder på i vores job, som et afsæt til at tage en meget vigtig debat, om hvordan vi dels undgår at det samme sker igen, men på sigt også tør sige det højt når noget bare ikke er som vi godt véd det skal være. VI er børnenes talerør, dem de skal kunne stole på er der til at hjælpe. DET er vores fornemste opgave. Så venligst stop med den dér ærekærhed,og lettere forlorne stolthed, når vi (pædagoger, forældre, medier og samfund i det hele taget), forsøger at drøfte et vigtigt anliggende ; vore børn og det liv de lever i alle de timer hvor vi ikke selv kan være tilstede. TAK !

Mette Kathrine Lauritzen sagde ...

Anonym - Jeg er FULDSTÆNDIG enig i, at det ikke er godt nok og det handler på ingen måde om nogen forloren stolthed, for jeg er sgu oprigtig stolt af at være en dygtig pædagog!! Men jeg VIL ikke tage ansvar for disse sager generelt som pædagog! Jeg mener virkelig at der er for lidt respekt omkring pædagogfaget og jeg tør sgu godt erkende overfor forældre osv. hvis jeg ikke har gjort mit job godt nok! Jeg synes det tager en drejning af, at pædagoger nærmest er ligeglade med om der sker børnene noget! Hvor f.... kommer det fra?? Selvfølgelig er vi da ikke det. Jeg kan kun tage ansvar for det arbejde jeg selv udfører og blander mig også, hvis jeg mener at mine kollegaer ikke gør det godt nok. Det synes jeg vi bør, for børnenes skyld! Nu blev min tone desværre lidt spids, men jeg er lidt ked af, at du formulerer dig så skarpt, og at du tilsyneladende slet ikke ser min gode mening med dette indlæg, både som pædagog, men så sandelig også som forældre! Jeg ville have sat pris på at du tilkendegav dit navn, for det er lidt for nemt at skyde med skarpt, når man forbliver anonym!

Anonym sagde ...

Synes da det er ligeså ok at skyde med skarpt,som du formulerer det, uanset om man vælger at være anonym eller ej, det har jo intet med sagen at gøre........ Min holdning er jo min og blot udtryk for mine normer i den virkelighed jeg befinder mig i. Mener bare, igen, at det er ærgeligt at diskussionen ender ud i en " klappen hinanden på skuldrene" og "vi gør det godt nok"-holdning. Selvfølgelig gør du, jeg og en masse andre det godt i deres pædagogjobs - hatten af for os!!!! Men hvis ikke hændelser som disse vi her debatterer, skal blæse til selvransagelse, oprør eller i det mindste en afmagtsfølelse (på de her børns vegne), så dyb at vi gør det til vores pligt at blive ved med at snakke om det - ja så ved jeg simpelthen ikke........... Vi må altså bare ikke trække på skuldrene og i flok acceptere denne tingenes tilstand. Og hvad angår den skarpe tone, så undskylder jeg, men vi er vel voksne mennesker, og vælger, i modsætning til de pågældende børn, selv hvornår vi får nok i en given situation.

Mette Kathrine Lauritzen sagde ...

Jeg er ikke enig med dig i forhold til anonymitet, jeg synes man bør sætte en afsender på ens holdning! Som udgangspunkt har jeg ikke søgt bekræftelse med dette indlæg, fra andre pædagoger! Det er tilfældigt at det er dem der har kommenteret og det skal de have lov til!

Jeg er blot frustreret IGEN over at medierne og samfundet er med til at angribe en faggruppe, hvor størstedelen gør et stort stykke arbejde. Jeg ved også godt at der findes pædagoger med lav arbejdsmoral, dem har jeg oplevet en del af i min tid i pædagogfaget. Men det er IKKE alene pædagogernes ansvar!!

Betina sagde ...

Jeg kommenterede nævnte indlæg og nævnte min bekymring for, at min søn næste år skal i børnehave.

Jeg angriber på ingen måde pædagoger generelt - jeg ved, at mange er dybt engageret, i det store arbejde det er, at være omsorgsperson for vores børn.

Men jeg vil have lov til at sætte store spørgsmålstegn ved institutionen børnehave/vuggestue generelt. Og i særdeleshed når der i den samme institution gentagne gange sker frygtelige fejl. Så MÅ der være nogle, der råber vagt i gevær. Nogle der sætter tyk streg under, at vi som forældre VIL have optimale forudsætninger for, at vores børn er trygge og sikre i de institutioner, de tilbringer så lang tid i.
(Og ja - forældre har selvfølgelig også et KÆMPE ansvar. Og det tager jeg i den grad også på mig. Og ja - der sker ulykker, uforudsigelige ting og der vil altid være ulykkelige hændelser, selv den mest vel-nomerede institution aldrig ville kunne forhindre)

Og hvem skal gøre det andre end forældrene og de pædagoger der er deres ansvar bevidst? Hvilket heldigvis er de fleste. Der skal gøres opmærksom på, hvilke konsekvenser der er ved de gentagne nedskæringer og beslutninger der tages. Og desværre er medierne nu engang, de eneste der åbenbart kan råbe nogen op.

Jeg er selv lærer. Og kender det monster-tunge, usamarbejdsvillige og nedskærende organ - der konstant stikker en kæp i hjulet, for det gode arbejde. Og som desværre er skyld i, nogle børn i den grad kommer i klemme.
Vi er også et udskældt folkefærd. Vi holder ferie hele tiden, kan ikke lære børnene at læse og så kan vi i øvrigt heller ikke skabe ro i en klasse.

De præller lidt af på mig. Jeg holder ikke ret meget mere ferie end andre - jeg kæmper røven ud af bukserne for "mine børn" - og har faktisk stået på forvaltningen og snakket med meget store bogstaver på mere end en elevs vegne.

Og rygklapperi eller ej - jeg er PISSE god til mit job og går hele vejen for mine unger. Det vil jeg have lov til at klappe mig selv på skulderen over.
Men jeg vil også have lov til at sætte spørgsmålstegn. For lige så engageret og involveret som jeg er - lige så vag og ligeglade ser jeg andre lærere være. Og dem gider jeg ikke forsvare.

Der SKAL råbes vagt i gevær, jeg ER bekymret - men det er altså ikke ment som et angreb mod faggrubben generelt. Og jeg er ked af, hvis det har virket sådan.

KH
Betina

Mette Kathrine Lauritzen sagde ...

Betina - jeg er helt enig med dig!! Der er råddenskab i alle fag og desværre er det alt for svært at fyre folk i det offentlige system! Ja der skal råbes vagt i gevær, jeg ønsker bare sådan, at forældrene vil gå højere i systemet og klage, det ville virkelig hjælpe deres børn. Når pædagogerne har brokket sig og råbt op tilstrækkeligt længe, så er der mange der bliver brændt ud og det er sgu surt. Jeg ønsker at de stærke selvstændige forældre vi har i dag, vil se at de ikke skal finde sig i nedskæringer på institutions+skole området og gøre deres del for at råbe politikerne op! Derfor har jeg heller ikke det fjerneste imod, at man som forældre bliver bekymret for sit barns institution, det må de meget gerne og helt forståeligt. Jeg ønsker bare at man ser mere nuanceret på det, end at tro at det hele bare skyldes dovne pædagoger!

Jeg har stor respekt for lærer, jeg kender flere personligt, som jeg VED er rigtig dygtige. De kæmper også med nedskæringer som du siger og jeg synes efterhånden at folkeskolen er ved at miste en del af sit grundlag, når man pludselig selv skal betale for diverse ting. Jeg synes det er ærgerligt, at folkeskolen ikke længere er for alle, det burde den være. Men jeg kunne aldrig finde på at bebrejde lærerne for det!

Tusind tak for en saglig og konstruktiv kommentar :D

Ulla sagde ...

Tak for er godt indlæg. Vi er så hurtige til at dømme andre, vi er dog knap så hurtige til at sætte os ind i, og gøre noget ved de ting som på en eller anden måde harmer os. Når man ikke sætter sig ind i tingene er man jo uvidende og uvidenhed skaber fordomme.
Hilsen en anden pædagog:)