tirsdag den 4. oktober 2011

Cupcake opskrift!




Jeg har ofte postet indlæg om mine cupcakes, med lækre billeder, savle savle. Jeg har selvfølgelig også min favoritopskrift, som jeg rigtig gerne vil dele med jer. Så nu kan i smage lidt på de cupcakes jeg plejer at bage, i stedet for kun at nyde synet af dem...


Grundopskriften kalder jeg "verden nemmeste chokoladekageopskrift", men i virkeligheden er den fra en af mine favoritbøger  "Glad mad - en familiekogebog" af Dalgaard og Skovdal! Jeg har købt min i Netto, og bruger den rigtig ofte, for den er fyldt med gode, børnevenlige opskrifter. Opskriften hedder Robinhood kage, men her er min cupcakeversion...


Chokoladekagen: ca. 15 stk.
125 g smør
200 g sukker
2 æg
200 g mel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vanillesukker
3 spsk. kakao
1 dl. mælk


Pisk smør og sukker skummende, tilsæt æg og pisk igen. Bland resten af ingredienserne i dejen. 
Fyld cupcake formene halvt (så er der plads til at de hæver og masser af plads til frosting og pynt!)
Bag i ovnen ca. 15-20 min. på 200 grader. 
Tjek en af kagerne med en lille pind. Hvis dejen hænger ved, skal de have lidt mere. Men pas på de ikke får for meget.


Frosting:
1/2 pk. smør (rigtig smør!!)
1 pk. philadelphia ost (gerne light)
ca. 1 pk. flormelis, eller indtil massen er cremet og fast nok til at lave en holdbar swirl.
evt. frugtfarve / pastafarve (her er der brugt en lille smule rød pastafarve)

Lad kagerne køle af, før du kommer frosting på. Pynt med lige hvad du har lyst til, sukkerpynt, fondant eller marzipan.

Kagerne kan sættes i køleskabet (tages ud ca. 15 min. før servering. ) De kan også fryses ned med frostingen på, og de er ligeså gode som nybagte, når de tages op.



10 kommentarer:

Anne sagde ...

Åhh de ser LÆKRE ud!!
Den frosting lyder bare helt fantastisk altså.. Uhmm..
Sikke noget l*** at min ovn ikke virker, typisk altså!

Kh :)

Velkommen hos indretning med farver. sagde ...

Uhm... de ser lækre ud.
Tak for opskriften.

Knus Susi

Camilla sagde ...

TOPlækre! Takker for opskriften - den må klart afprøves ;) Yam yam!

KGaardsted sagde ...

MUMS, de ser lækre ud!! Opskriften er hermed bogmærket! :)

Maiken sagde ...

Smukke kager, der tilmed ser super lækker ud.:-)

Pia (mum22boys) sagde ...

Ej, den frosting må afprøves...lyder frisk trods smør ;o)

Anonym sagde ...

hvad er pk. ?

Mette Kathrine sagde ...

Anonym - pk = pakke :D

Elin sagde ...

Hej Mette Kathrine!

Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

Hav en dejlig dag!

Med venlig hilsen
- Elin, Findeopskrifter.dk

Elin sagde ...

Hej!

Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

Tilføj vores Widget og din blog vil blive vist på vores topliste!


Hav en dejlig dag!

Med venlig hilsen
- Elin, Findeopskrifter.dk