onsdag den 22. juni 2011

DIY - chokokugler (sundt slik!)

Her er en DIY på noget, som jeg af og til "bager" til den søde tand herhjemme. Lidt sundt slik, som vi kalder chokokugler. Der findes et utal af opskrifter på sådan nogle, men denne her er RIGTIG god!



Her er hvad du skal bruge:

1. Nogenlunde lige dele tørrede figner, dadler, abrikoser og mørke rosiner (det er godt med mange abrikoser, de giver en skøn smag)
2. Nescafe (pulveret)
3. Kakao (i rå form)
4. "Sød" (kan evt. udelades)
5. Fintrevet appelsinskræl og saften fra 1 hel appelsin
6. havregryn
7. ca. 1 dl. mandler og hasselnødder (andre nødder kan også bruges)
8. vand
9. Kokosmel

Alt blændes (undtagen kokosmel) til det har en konsistens af en lind dej. Tilsæt vand i de mængder der er behov for, hvis der kommer for meget vand i, tilføjer du bare mere havregryn. Det er lidt på slum, og der skal lige nogle prøvesmagninger til (øv øv øv, sikke et surt job!!! ;D)

Til sidst triller du kugler af dejen og vender dem i kokosmel. Sæt dem på køl i en lufttæt beholder, og efter et par timer er de super gode! Husk at bruge masser af kakao, så bliver de selvfølgelig rigtig chokolade agtige.

De er iøvrigt rigtig gode, hvis man lider at hård mave. Jeg bruger dem til min datter, når hun har det. Chokokugler er jeg altid sikker på jeg kan få i hende, især hvis de er pakket ind i en fin cupcake form :D
De er også et godt alternativ til fredagsslik.


4 kommentarer:

FRØKEN LARSEN I/S sagde ...

Meget fristende, må jeg sige - også billederne.
Synd at den barsel ikke varer evigt....
Kh. Lene.

Mette Kathrine sagde ...

Lene - ja det er skønt at være på barsel. Men nu er jeg faktisk også snart klar til at vende tilbage. Det er også dejligt at komme ud og bruge hovedet lidt mere, end jeg synes gør nu :D

Trille sagde ...

nååårhmmm... hvem der dog bare havde alle tingene hjemme måms

Mette Kathrine sagde ...

Trille - ja de kan virkelig anbefales!