torsdag den 5. maj 2011

Så er jeg snart cupcake-klar til min nieces konfirmation....

Jeg har lovet min storebror, at jeg bager kage til kaffen, til hans næst ældste datters konfirmation. Jeg har tænkt mig at det selvfølgelig skal være cupcakes, så tøsede og forårsagtige som muligt! Så jeg har brugt dagen i dag, på at "bage" sukkerblomster :D .....i lækre pastel farver....

Lyserød



Grønne blade


Lys lilla



Due blå


og selvfølgelig hvide blomster



Planen er så, at jeg vil bage en omgang karamel cupcakes og selvfølgelig en omgang chokolade cupcakes!

Jeg har købt disse forme hos fruhurup.dk .....



....der blev også lidt til fredagsslik..... og de er selvfølgelig prøvesmagt!!
"Kamæleonkys" eller "regnbuekys"om man vil. Kan i se de blandede farver?

Resterne af "royal icing" i forskellige farver, bagt i ovn på 100 g. i 1 time!!!



hmmm tyllen ville ikke som jeg ville, så derfor ligner de ikke det jeg havde forestillet mig i mit hoved, men de smagte rigtig godt :D


13 kommentarer:

Mia sagde ...

Wauve, det ser rigtigt lækkert ud, piget, tøset, romantisk, prinsesse agtigt ud, det må da bringe smilene frem når gæsterne ser det lækre kagebord.

Hvordan laver du dog de fine blomster :-)))

Må i alle få en festlig dag.

Mette Kathrine sagde ...

tak :D Jeg laver dem ud af det man kalder "Royal icing", som er en tyk glasur af stiftpiskede æggehvider og flormelis + frugt/pastafarve. Så fylder jeg det i en tyller/sprøjtepose, sprøjter små blomster ud på bagepapir og lader dem lufttørre. Her har jeg brugt små sukkerkugler i midten (fra dr. oethker)

Misemor sagde ...

Hjelpemeg, for en jobb du har gjort og har igjen! Så snill du er som baker disse. Gleder meg til å se(smake med øynene)når de er ferdige, for vi får det vel???
=) Klem Misemor

Fru hygge sagde ...

Hvor er du bare for sej Mette!.. Jeg glemmer ikke de kager du have med til kreadagen... mums de var gode!:)

Mette Kathrine sagde ...

Misemor - jo du kan tror at i skal få lov at smage med øjnene, når jeg har lavet kagerne :D Det bliver først d. 22 maj de bliver færdige, så de kommer på bloggen derefter!

Mette Kathrine sagde ...

Tak Mette - og jeg laver gerne nogle en anden gang. Evt. til næste kreaaften/dag måske i mit sommerhus :D

Stine sagde ...

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvilke tyller du bruger og hvilken opskrift du laver royal icing med. Hvis du vil ud med hemmelighederne :)

Og tak for tippet med at bage resterne.

Mette Kathrine sagde ...

Stine - jeg har købt en lille pakke med tyllere, men du kan købe lignende mange steder. På pakkerne kan man tit se hvordan "sprøjtningen" ser ud på et billede. Kyssene på de sidste billeder gik lidt galt, de er bare lavet med en stor tyller, men der var vidst en prop af tørret icing i.

Icing opskriften har jeg skrevet længere oppe i et svar. Jeg bruger opskriften fra dr. oethkers hjemmeside. Der finder du også frostingopskrifter. Det er det nemmeste i verden, man skal bare sørge for at lave den god tyk (masser af flormelis), så tørrer den nemmere. Man kan også putte lidt citronsaft i, som ophæver det ellers meget søde sukkerstads en smule.

Mette Kathrine sagde ...

nærmere betegnelse af tyllere. Til blomsterne bruger jeg en simpel "stjernetyller" tror jeg den hedder. Bladtylleren er helt simpel med et v -formet hak ned i toppen.

sannepkunst sagde ...

Hold da op.... det ser super godt ud :)

Mia sagde ...

tak for oplysningerne det må jeg prøve :-O))

Smykkefryd sagde ...

Hvor ser det bare godt ud. Gid det var min konfirmation ;o) Kh Sanne

Stine sagde ...

Tak for svar, jeg må på jagt efter en god stjernetylle og så øve mig :)