fredag den 22. april 2011

Om en gammel kjole der er gået i arv!

En gammel kjole

På opfordring fra Anna Svenning med denne blog, så har jeg lavet et indlæg om vores gamle dåbskjole, som går i arv i vores familie. Dvs. det er min mands bedstemor der har syet den, og min mand bar den som den første i 1979. Siden da er der broderet mange navne i kanten på kjolen, navne på alle de små der har båret den. Her får i lige en masse billeder af kjolen, og af mine to guldklumper, da de poserede til deres dåbsbilleder!

Dåbstrøje

For at starte en tradition fra min side af familien, så var min mor sød at strikke dåbstrøjer og huer til både dreng og pige. Dem er jeg rigtig glad for, kan være et arvestykke fra min side, for det ejer vi desværre ikke, indtil nu.

Her er selve kjolen i dens helhed. En enkelt kjole, men med stor betydning. Jacobs bedstemor var en rar, mild og arbejdsom kvinde. Det har betydet meget at hendes præg og håndarbejde kan få lov at leve videre, og minde os om hende.




Anna i kjolen, med mørk gammelrosa bånd (billedet snyder vidst lidt)


Annas dåbstrøje og hue, som min mor har strikket med en masse fine detaljer og hvidt bånd og perlemorsknapper


Valdemar i kjolen med mørkegråt bånd


Valdemars dåbstrøje. Lidt mere enkel, min mor fik pludselig travl, da den jeg havde valgt gik lidt i kage og hun havde ikke så meget tid til at lave den. Men en ganske fin, enkel trøje i mørkegråt garn, med gråt silkebånd og grå perlemorsknapper. Desværre med en lidt for lille hue. Men det hele blev også strikket om et par gange i en vældig fart, for han voksede med lynets hast imens det stod på, så det var ikke en helt nem opgave


I skal lige have et billede af min lille glade dreng i kjolen. Gennemgik lige billederne og Anna var noget mere alvorlig på hendes photoshoot, men det er kun sjovt at se deres to forskellige personligheder komme til udtryk.


8 kommentarer:

Blomsterpigen sagde ...

Hahaha jeg er forelsket.. sikke en dejlig lille trold :)
Tillykke med ham!
Knus

Stjernestøv sagde ...

Det er en rigtig fin kjole, enkel eller ej. Og din mor har virkelig strikket nogle flotte dåbstrøjer!! :o)Synd at de små vokser så hurtigt fra tøj på det tidspunkt, men så er det jo godt at tøj kan gå i arv fra den ene til den anden :o)

Mia sagde ...

Åh, hvor det er søde dåbsbørn, smukke trøjer og skønt med sådan en dåbskjole, syns den er meget sød. Jeg har selv syet min datters konfirmations kjole om til en dåbskjole, og alle hendes 4 børn er blevet døbt i den, derefter broderede jeg, deres navn og dato på kjolen.

Mette Kathrine sagde ...

blomsterpigen - tak, ja jeg er også ret lun på ham :D

Heidi - Tak, ja det er bare super fedt at have noget der går i arv.

Mette Kathrine sagde ...

Mia - tak! Ih det er så hyggeligt med alle navnene i kjolen ikke?

Stine sagde ...

Det er en fin tradition :) Men jeg ville da også gerne se et billede af alle navnene!

Mette Kathrine sagde ...

Stine - kjolen er ude hos min svigermor, og jeg fik desværre ikke taget billede af alle navnene sidst vi havde den fremme.

Anna Svenning sagde ...

Hej Mette Kathrine - tak fordi du valgte at følge min opfordring. Det var sjovt at læse historien og se de fine billeder. Og sjovt, som dåbskjolen ændrer udtryk, alt efter hvilke bånd der er på den!

KH
Anna